10 d’agost, 2013

Armènia, segona part

Diumenge 31, la província d'Armavir

La primera parada del dia va ser les ruïnes de Zvartnots. Es creu que l'esglèsia de St. George (s. VII) era un edifici de tres pisos, probablement destruït per un terratrèmol al segle X. Durant segles hauria quedat soterrat, fins que va ser descobert a principis del segle XX.

Cada pedra té un nombre pintat que indica a quin pis es creu que pertanyia, per a poder ser col·locada correctament en cas d'una futura reconstrucció.

Santa Hripsime, la segona parada del dia, és una altra esglèsia del segle VII. Hripsime va ser una  monja que va fugir de Roma, escapant de l'emperador; i que va ser perseguida i torturada pel rei Trdat III (vegeu nota al final). L'esglèsia es va construir a sobre de la tomba de la monja (395), que pot ser visitada al soterrani.

La catedral d'Ejmiatsin, tercera parada, és el centre de l'esglèsia armènia. Va ser construida al segle IV, al lloc on Déu va mostrar (picant el terra amb un martell) en una visió a Gregori l'Il·luminador (vegeu nota al final).
Allà, vam assistir a la missa per veure una cerimònia religiosa armènia.

Les ruïnes de Zvartnots i la catedral d'Ejmiatsin formen part de la llista de patrimoni de la humanitat de la UNESCO.

Després de la missa, vam tornar a Yerevan on vam passar una estona al mercat a l'aire lliure de Vernissage. Un bon lloc per comprar regals i artesania a bon preu.

I vam dinar al restaurant The Club. Una barreja de cuina armènia i mediterrànea. El restaurant es troba en un soterrani i també hi ha una botiga de regals, amb coses molt boniques però que piquen a la butxaca.

Aquell matí a l'ascensor de l'hotel vam llegir una nota que deia: "Avui és la celebració del Vardavar, demanem als nostres hostes comprensió". No vam entendre molt bé que volia dir, però després la nostra guia ens va explicar que era una celebració molt popular al país i que podia ser que ens tiressin aigua (per això demanaven comprensió). En ruta vam trobar algunes persones amb pistoletes i ampolles d'aigua que ens van ruixar el cotxe, però poca cosa més.

La sorpresa la vam tenir quan al sortir de dinar, passejant cap a l'hotel, ens vam trobar amb colles de nens i joves "armats" amb cubells d'aigua que agafaven de les fonts, i que no van deixar passar la oportunitat de mullar (de dalt a baix) als turistes desprevinguts.

La celebració religiosa del Vardavar és una festa d'orígens pagans que es celebra el 14è diumenge després del diumenge de Pasqua i que s'associa a la deesa Astghik. Durant el dia de Vardavar és tradició tirar-se aigua els uns als altres.

Trdat III: rei d'Armènia del 287 al 330. Va proclamar el cristianisme com a religió oficial d'Armènia, fent que Armènia fos el primer regne en proclamar-se cristià oficialment.

Gregori l'Il·luminador: Va ser un líder religiòs, cap de l'esglèsia armènia, que es creu que va convertir Armènia del paganisme al cristianisme l'any 301.

1. Molt suggerent pel què sembla!

1. Doncs sí, Marc, és un país molt interessant! Gràcies pel comentari.